Τετάρτη, 14 Ιανουαρίου 2009

ΠΡΟΧΩΡΕΙ Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ

Από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 9-01-09

Προχωρεί η επέκταση της Αττικής Οδού

Το ΥΠΕΧΩΔΕ θέλει να προκηρύξει το έργο με συνολικό προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ, τους επόμενους μήνες

Νικος Χ. Ρουσανογλου

Εξελίξεις για τον διαγωνισμό των «Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής» ή επεκτάσεων της Αττικής Οδού θα πρέπει να αναμένονται τους προσεχείς μήνες, καθώς το ΥΠΕΧΩΔΕ θα επιχειρήσει να προκηρύξει το έργο, με συνολικό προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ. Αυτό αναμένεται να γίνει εντός του πρώτου εξαμήνου, ώστε η διαδικασία της ανάθεσης να έχει ολοκληρωθεί έως το 2010. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σύμβαση για το 2009 και μία από τις μεγαλύτερες των τελευταίων ετών, στοιχείο που εξηγεί εν μέρει και τις μεγάλες καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί, μιας και η πρώτη προκήρυξη είχε γίνει το 2001. Ο στόχος του ΥΠΕΧΩΔΕ να δημοπρατήσει το έργο κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2008 δεν επιτεύχθηκε, λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας και της αβεβαιότητας που δημιουργήθηκε.

Ασφαλώς, ο παράγοντας αυτός δεν έχει εκλείψει σήμερα, ωστόσο εκφράζεται η αισιοδοξία ότι η ανταπόκριση του εγχώριου τραπεζικού συστήματος -μετά και το πακέτο στήριξης- θα είναι θετική και θα υπάρξει συμμετοχή στη χρηματοδότηση του έργου. Υπενθυμίζεται ότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι το έκτο κατά σειρά συγχρηματοδοτούμενο έργο, καθώς προηγήθηκαν οι συμβάσεις για οδικούς άξονες, όπως της Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), το τμήμα Ελευσίνας-Κορίνθου-Πάτρας-Τσακώνας, το έργο Καλαμάτα-Τρίπολη, το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί και η Ιονία Οδός.

Το ενδιαφέρον πάντως των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων είναι δεδομένο. Πλην της Ελλάκτωρ, το «παρών» θα δηλώσουν τόσο η J&P Αβαξ, όσο και η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ενώ και η Μηχανική συζητά με ξένους ομίλους για τη συγκρότηση κοινοπραξίας. Σε κάποιο από τα σχήματα θα συμμετάσχει εκτός απροόπτου και η Intrakat, ενώ σχετικές βλέψεις τρέφει και η νέα διοίκηση της ΑΕΓΕΚ. Ο όμιλος της Ελλάκτωρ (πρώην Ελλ. Τεχνοδομική) κατέθεσε στο παρελθόν πρόταση προς το ΥΠΕΧΩΔΕ για την απευθείας ανάθεση του έργου, δεδομένου ότι πρόκειται για την ηγέτιδα της σημερινής κοινοπραξίας που διαχειρίζεται την Αττική Οδό κι έχει άμεσο συμφέρον να συμμετάσχει και στις επεκτάσεις. Στα επιχειρήματα που προτάσσει η Ελλάκτωρ είναι το ενιαίο διόδιο, η τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει και το χαμηλότερο κόστος. Η πρόταση αυτή πάντως δεν συζητείται από το ΥΠΕΧΩΔΕ. Το αντικείμενο του έργου αφορά την κατασκευή οδικών αξόνων συνολικού μήκους 55 χιλιομέτρων, περιλαμβάνοντας τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, τη σύνδεση Μεσογείων-Ραφήνας, αλλά και την ολοκλήρωση του άξονα Σταυρού-Ραφήνας. Συγκεκριμένα, η δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού θα ξεκινά από τη νότια απόληξη της Αττικής Οδού στη Λ. Κατεχάκη και θα καταλήγει στη Λ. Ποσειδώνος (μήκος 14,5 χλμ.). Αντίστοιχα, ο οδικός άξονας Μεσογείων-Ραφήνας θα συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Μεσογείων (μετά τη σήραγγα Υμηττού) με τη Ραφήνα και θα έχει μήκος 17 χλμ., ενώ προβλέπεται η επέκταση έως την Εθν. Οδό Αθηνών-Λαμίας στις Αφίδνες, μήκους άλλων 25 χλμ. Στο έργο περιλαμβάνεται και ο οδικός άξονας Μεσογείων - Αγ. Μαρίνας, μήκους 11,5 χλμ.